Ik ben benieuwd of er al gemeenten of veiligheidsregio's zijn die een goedwerkend instrument hebben voor media-analyse. Oftewel een overal (dus ook op je i-pad of pda) zichtbaar, realtime publicerend, alle bronnen (en dat zijn er vele duizenden) scannend instrument, dat op ieder moment op alle mogelijke zoekwoorden kan selecteren? Wij hebben een pilot gehad en kunnen zo'n instrument laten ontwikkelen, maar als er goede ervaringen met bestaande instrumenten zijn, dan zijn wij (Apeldoorn en de hele Veiligheidsregio NOG) daarin geïnteresseerd.
Tags: media-analyse, mediascan, omgevingsanalyse
Delen Twitter
Volg crisisnieuws via Twitter: Follow @CrisisNed20 Wereldwijd: Follow @CrisisNeth20
Weergaven: 146

Hoi Peter,
Bedankt voor je bijdrage, ik heb je vraag op Twitter gedeeld via het twitteraccount CrisisNed20 (3.762 volgers).
Ik maak zelf gebruik van TweetDeck, Hootsuite en nieuws haal ik binnen via RSS-feeds in Google Reader. Om de grote hoeveelheid aan nieuws te filteren gebruik ik Yahoo Pipes. Verder is de app BoxCar op de iPhone handig: hiermee word ik gewaarschuwd als iemand 1 van mijn twitteraccounts noemt. Ik beoordeel alle berichten op betekenis en relevantie, de factor mens is nog steeds onmisbaar.
Groet,
Ralf

Zoals Ralf zegt is de factor mens onmisbaar. Je moet van ieder instrument de mogelijkheden en de beperkingen kennen.
Als instrument zou je eens kunnen kijken naar Coosto - https://www.coosto.nl
Werkt bij mij op de iPad goed, is realime (w.b. Twitter), snel en je kunt er alle mogelijke zoekcombinaties en bronselecties in maken.
Groeten,
Harro

Dag Peter,
Wij hebben bij Turnaround Communicatie goede ervaring met BuzzTalk. Dit is een op wetenschappelijke leest geschroeide monitoring tool. De analyses gaan verder en diepgaander dan die van Coosto. BuzzTalk monitort heel veel bronnen, signaleert trendbreuken en opmerkelijke ontwikkelingen, wat de toonzetting is, de emotie en het sentiment van tweets, posts, fora, blogs e.d. BuzzTalk kijkt naar wie het meeste invloed heeft, wat het bereik is, welke issues er spelen, in welke landen. Daarnaast kent de tool een crowd sourced learning module' - het leert en onthoudt waar voor jou de meest interessante bronnen zitten. BuzzTalk monitort aan de hand van wiskundige en linguistische modellen. Het gaat bij deze tool om social media intelligence - hiermee zie je wat er in de buitenwereld speelt, hoe zich dat ontwikkelt, met welke emoties en trends. Als je intelligence op orde is, kun je daar vervolgens weer op inspelen met je communicatiestrategie. Je betaalt op basis van een SaaS-model voor wat je gebruikt aan aantallen zoekprofielen en hoeveelheid data.
Succes! Martin Bobeldijk 06-18489822

Hallo Peter,
Er zijn verschillende instrumenten op de markt waarmee je dit kunt doen, betaalde en gratis producten. Vanuit VDMMP werken wij met bureau BlueMax samen. Zij hebben de Sociale Media Monitor, waarbinnen zij gebruik maken van de mix van betaalde producten die er zijn zoals Coosto en BuzzTalk. Deze kennen allebei hun eigen voor- en nadelen. Zij kunnen dit ook uitleggen welke gebruiken wanneer en waarom.
Een kort stukje uitleg daarover uit een voorstel geknipt:
Voor, tijdens en na crisissituaties spelen sociale media een steeds belangrijkere rol. Veel geruchten ontstaan op media als Twitter, Facebook en Hyves. En de opkomst van de smartphone zorgt ervoor dat er bij veel van dergelijke verhalen ook gelijk een foto wordt verspreid, wat een vliegwieleffect geeft aan het nieuws. Van groot belang is het dan ook om een manier te vinden om al die duizenden blogs, fora en andere netwerken goed in de gaten te houden. De Sociale Media Monitor Maatschappelijke Onrustsituatie (SMMMO) zorgt voor een duidelijk beeld van de berichten die op ieder moment van de dag worden verspreid. De SMMMO signaleert in een vroeg stadium maatschappelijke onrust in het voor de organisatie relevante gebied. Daarbij kijkt de SMMMO in meer dan 300-duizend Nederlandstalige bronnen en analyseert op verschillende punten:
- Hoeveel berichten worden er verspreid
- Wie verspreiden die berichten en hoeveel worden die berichten gelezen
- Is het sentiment van de berichten positief of negatief
- Op welke media speelt de discussie vooral
- Welke onderwerpen zijn van belang en welke geruchten komen er boven
Die analyse gaat 24 uur per dag door. En zodra er iets opvallends gebeurt, zorgt de SMMMO automatisch voor een alert. Op die manier word je in een vroeg stadium geattendeerd op mogelijke maatschappelijke onrust. De SMMMO is volledig in de organisatie in te passen. En omdat het voor een groot deel automatisch werkt en voor alerts zorgt, kost het ook niet veel mankracht. Bovendien is het mogelijk om tijdens crisissituaties de SMMMO volledig te laten bedienen zodat ieder gerucht dat via sociale media wordt verspreid vroegtijdig meegenomen kan worden in de crisiscommunicatie.
Je mag me daarover altijd bellen of mailen of twitteren,
Groet,
Eveline Heijna (@Eefje070)
|
|
© 2013 Een initiatief van Nederland 2.0
Over Nederland 2.0 · Klanten · KvK · Meld Probleem · Algemene Voorwaarden · Disclaimer
© Copyright Nederland 2.0 - Netwerken met Beleid